Концепт є одним з ключових понять гуманітарного знання. Він відноситься до тих розумових категорій, які неможна побачити очима чи зафіксувати іншими органами чуття, що надає великий простір для його тлумачення. Однак, незважаючи на те, що поняття «концепт» можна вважати вже сформульованим, його зміст істотно варіюється в концепціях різних наукових шкіл і окремих вчених.
Термін «концепт», що дійшов до наших часів з трудів філософів середньовіччя П. Абеляря та І. Солсберрійського, виявився актуальним для розуміння процесів, що відбуваються нині в сучасній культурі. Відновлення терміну концепт в XX в. було здійснено рядом гуманітарних дисциплін (у математики в цьому сенсі особливий статус), і тому концепт сьогодні має кілька позицій розгляду: філософську, лінгвокогнітивну (психолінгвістичну) і лінгвокультурологічну.
Як лінгвокультурне явище концепт представляє собою певне ментальне утворення, що має семантичну роздробленість, національно-культурне маркування, зафіксоване в мовній формі. Інщими словами також можна сказати, що лінгвокультурний концепт – це одиниця, призначення якої полягає в об’єднанні в єдине ціле наукових пошуків у галузі культури, свідомості й мовознавчих студій.
Отже, лінгвокультурний концепт – це ментальна одиниця, елемент свідомості, який відіграє роль посередника між культурою й мовою. Саме у свідомість надходить культурна інформація, де вона відповідає за вибір мовних засобів, що передають інформацію в конкретній комунікативній ситуації для реалізації певної комунікативної мети.
Як концепт відображає ментальність народу і чому він важливий для розуміння культури та свідомості?
ВідповістиВидалитиКонцепт відображає ментальність народу через уявлення та цінності, що їм притаманні. Він є ключем до розуміння культури й свідомості, бо допомагає виявити, як люди сприймають світ, вирішують проблеми та взаємодіють між собою й оточуючим світом.
Видалити